Dołącz do grona naszych Stałych Klientów, wyróżnianych specjalnymi rabatami, promocjami i prezentami.

Dołącz do grona naszych Stałych Klientów, wyróżnianych specjalnymi rabatami, promocjami i prezentami.

Cały regulamin sklepu internetowego www.Naturativ.pl znajdziesz tu
0
Plastik plastikowi nierówny. Przeczytaj wywiad z ekspertem i dowiedz się, czym są zrównoważone opakowania .
05.06.2019

Plastik plastikowi nierówny. Przeczytaj wywiad z ekspertem i dowiedz się, czym są zrównoważone opakowania .

Nasze opakowania są z tworzywa sztucznego HDPE lub szkła. I jedno, i drugie w całości nadaje się do recyklingu. Z okazji Dnia Ochrony Środowiska rozmawiamy z  Martą Krawczyk z Rekopol Organizacji Odzysku Opakowań S.A. o opakowaniach kosmetyków i recyklingu

 

 

 

Naturativ: Co to jest opakowanie ekologiczne?

 

Marta Krawczyk.: Można powiedzieć, że nie ma w pełni ekologicznego opakowania. Każde opakowanie wywiera jakiś wpływ na środowisko. Celem naszych działań i edukacji na rynku jest doprowadzenie do tego, aby opakowania były jak najbardziej zrównoważone.

 

N: Jakie są cechy zrównoważonego  opakowania?

 

M.K.: Składa się na to wiele elementów. Zawsze priorytetem będzie bezpieczeństwo opakowanego produktu i zdrowie konsumenta, a także bezpieczeństwo środowiskowe. Wynika to wprost z wymagań ustawy o gospodarce opakowaniami. Jeśli chcemy tworzyć gospodarkę o obiegu zamkniętym, kluczowa jest możliwość ponownego wykorzystania materiału opakowaniowego, czyli przydatność danego opakowania do bezpiecznego recyklingu – jak łatwo i czy w ogóle można je przetworzyć? Również – jeśli jest to opakowanie składające się z różnych materiałów:  czy można je łatwo rozdzielić? Po drugie fakt, czy istnieją sprawnie działające systemy zbiórki danego typu opakowań. I po trzecie,  czy w Polsce  takie opakowania są w ogóle przetwarzane? Może się zdarzyć, że opakowanie jest teoretycznie recyklingowalne, ale w Polsce nikt go nie przetwarza.

 

Im powszechniejsze opakowanie tym większa szansa, że istnieją procesy recyklingu, choć nie zawsze to prawda.

 

N: Jeśli powszechność opakowania jest jednym z kluczy do sprawnie działającej zbiórki. Czy zatem opakowania innowacyjne, jeszcze niepowszechne, są dobrym pomysłem?

 

M.K.: Jeśli myślimy o wprowadzeniu  innowacyjnego  opakowania, może się okazać, że jego niszowość jest barierą do sprawnego recyklingu. Wydaje się nam, że opakowanie biodegradowalne jest bardzo dobrym pomysłem, ponieważ jest to rozwiązanie, które zmniejszy wpływ środowiskowy i będzie docelowo bezpieczniejsze dla konsumenta. Ale może się okazać, że konsument nie będzie wiedział co z tym opakowaniem zrobić, do jakiego pojemnika wrzucić, lub nie będzie dla tego opakowania ostatecznego zagospodarowania.

 

Jeśli chcemy wprowadzić tworzywo sztuczne, które jest z materiału roślinnego – organicznego, zamiast z ropy naftowej, ale można je poddać recyklingowi tak jak plastik i nie jest to tworzywo biodegradowalne (tak, to możliwe aby bioplastik był w zasadzie dokładnym odpowiednikiem tworzywa petrochemicznego), wtedy wyraźnie na opakowaniu powinno być napisane, że wrzucamy je do pojemnika z tworzywami sztucznymi. Jeśli natomiast opakowanie jest kompostowalne, mamy wszystkie badania, potwierdzenia z instytutu badawczego, wtedy takie opakowanie powinno by wrzucone do bioodpadów, a konsument o tym jasno poinformowany.

 

Na razie możemy napotkać problemy z zagospodarowaniem takiego biodegradowalnego i kompostowalnego opakowania.  Nie każda gmina ma dostęp do przemysłowych kompostowni. Dopiero powstają. Obowiązek segregacji śmieci na 5 frakcji istnieje od 2017 roku, a gminy mają czas do 2022 na dostosowanie infrastruktury.

 

N: Czyli jeśli teraz wrzucilibyśmy kompostowalne opakowanie  do brązowego worka, może się okazać się nie będzie one  przetwarzane?

 

M.K.: Może. Przemysłowych kompostowni w Polsce mamy nadal za mało, mimo że ta infrastruktura się cały czas rozwija. Druga sprawa – jeśli te opakowania będą źle oznaczone, na pewno będą usunięte przed procesem na etapie doczyszczania surowca. Ma to zapobiegać pozostawaniu plastiku w kompoście. Prawidłowe oznakowanie opakowań to jest ważne wyzwanie dla producentów. Dodatkowo pamiętajmy, że kompostowalne opakowania są zaprojektowane do pełnego rozkładu tylko w przemysłowej kompostowni w określonych warunkach. To znaczy, że nie rozłożą się szybko ani w lesie, ani w domowym kompostowniku, ani na składowisku odpadów.  

 

Dygresja, ale bardzo ważna: pamiętamy, że śmieci bio  segregujemy i wrzucamy do zbiorczych pojemników luzem lub w ostateczności w workach kompostowalnych. Nie wrzucajmy do brązowych pojemników odpadów organicznych w innych workach.

 

N:  Porozmawiajmy o opakowaniach do kosmetyków. Jakie opakowanie kosmetyczne jest ekologiczne?

 

M.K.:

Jak wcześniej mówiłam, zrównoważone opakowanie to co najmniej takie, które nadaje się do recyklingu. Poza tym, ważne jest z czego zostało wykonane, jaki jest wpływ danego opakowania na środowisko? Co chcemy w nie zapakować, jak długie jest życie półkowe takiego produktu, jakie są wymagane parametry bezpieczeństwa dla opakowania. Wasze opakowania są głównie z tworzywa sztucznego HDPE lub szkła. I jedno, i drugie w całości nadaje się do recyklingu. Oczywiście, jeśli konsument je dobrze posegreguje.

 

 

Zawsze trzeba jest się też zastanowić, czy mamy taką możliwość, aby do danego produktu użyć opakowania z recyklingu? Czyli wprowadzić butelkę z surowca, który jest np. w połowie z granulatu z recyklingu. Oczywiście  trzeba znaleźć takiego dostawcę, którego opakowania przejdą wszelkie testy migracji. Jeśli takie testy są pomyślne, to dobrym rozwiązaniem jest np. opakowanie z HDPE – czyli surowca łatwo przetwarzalnego i np. w dodatku częściowo z materiału z odzysku. HDPE jest wytrzymałym tworzywem  i jego obrót  w recyklingu może być nawet dziesięciokrotny.

 

N: A co z najbardziej popularnym tworzywem wykorzystywanym w kosmetykach do żeli, szamponów, odżywek, czyli PET?

 

M.K.: W przypadku PET, i mówmy tu tylko o opakowaniach po kosmetykach i środkach chemii gospodarczej, nie po produktach spożywczych,  masowy recykling w Polsce w zasadzie nie  istnieje. Natomiast opakowania PET po napojach są przetwarzane w bardzo wysokim stopniu. Sugerujemy producentom kosmetyków nieużywanie opakowań z PET ponieważ nie będą one przetworzone. Mają one wiele innych pozytywnych właściwości, ale niestety jedyne co możemy później z nimi zrobić to odzysk energetyczny poprzez spalenie. Tak samo będzie z tubkami, czy saszetkami po próbkach, które są opakowaniami wielomateriałowymi.

                                                                                                                                                                                                             

                                                                                                                                                                                                                                                                  W zrównoważonym opakowaniu  tworzywo to jedno, a są jeszcze inne aspekty eko-opakowania – np. czy udaje się nam do końca wydobyć z niego kosmetyk, tak aby plastik nie  był zanieczyszczony? Dlatego tuby nie są dobrym rozwiązaniem, bo za dużo substancji w nich zostaje.

 

Kolejny aspekt to jak daleko nasz produkt w opakowaniu będzie przewożony. Szkło jest bezpieczne dla zawartości, w pełni recyklingowalne, ale ciężkie. Podnosi to koszty transportu oraz zwiększa ślad węglowy.

 

N: Czy kolor szkła ma znaczenie dla recyklingu?

 

M.K.: Staramy się unikać koloru czarnego i nadmiernego zadruku na opakowaniu. Kolor czarny ogólnie, niezależnie od tworzywa, jest źle rozpoznawalny przez maszyny i sortery w sortowniach oraz w zakładach uzdatniania stłuczki szklanej. Dodatkowo etykiety lub powlekanie szczelne lakierem mogą to utrudnić. Proszę też pamiętać, że opakowania ceramiczne do kosmetyków nie będą przetwarzane. W domu też nie wrzucajmy ceramiki do odpadów szklanych, tylko do odpadów zmieszanych.

 

N.: Istnieje chyba taki pogląd, że w Polsce jest słabo z recyklingiem?

 

M.K.: To mit - w Polsce recykling ma się dobrze. Tylko my konsumenci, przyłóżmy się do segregacji odpadów.  

 

Producenci powinni też unikać  pseudoekologicznych rozwiązań. Ostatnio pojawiają się na kosmetykach ekologicznie wyglądające  zakrętki drewniane. Ale drewniane są tylko z wierzchu. Mają one natomiast plastikowy lub metalowy środek z gwintem i ta  wewnętrzna zakrętka jest do drewna przyklejona – oznacza to, że jest ona wielomateriałowa, praktycznie nie do rozdzielenia, a więc nigdy nie będzie przetworzona.

 

 

N: Czy Rekopol jako organizacja odzysku opakowań edukuje producentów w kwestii najlepszych rozwiązań – np. rekomendowanego rodzaju plastiku, koloru opakowań i etykiet? Jeśli tak to jaką formę ma ta edukacja?

 

M.K.: Tak, zajmujemy się tym już od ponad trzech lat, zaczynaliśmy od małych pilotażowych projektów. Wiedzę na ten temat przekazujemy podczas konferencji i seminariów, szkoleń branżowych, organizowanych zarówno dla małych przedsiębiorców, jak i dla największych korporacji i sieci handlowych.  Zabieramy producentów do zakładów recyklingu, żeby sami mogli zobaczyć jakie mogą  być problemy w recyklingu i czy wynika to z konstrukcji ich własnych opakowań. Wymieniamy wiedzę pomiędzy różnymi uczestnikami łańcucha wartości – projektantami, producentami, dystrybutorami, recyklerami… Dodatkowo oceniamy i doradzamy przedsiębiorcom jak poprawić przydatność opakowań do recyklingu. Współtworzymy Centrum Zrównoważonych Opakowań, nową inicjatywę powołaną w celu szerzenia wiedzy o zrównoważonych.

 

 

N: Unia Europejska wprowadza zakaz używania plastikowych talerzyków i sztućców, słomek, czy wprowadza też zachęty lub obostrzenia dotyczące opakowań spożywczych i kosmetycznych? Zachęty do korzystania z pewnych surowców?

 

M.K.: Jeszcze się nie ukazało oficjalne tłumaczenie ostatecznego tekstu przyjętej w połowie maja dyrektywy  (Directive of the European Parliament and of the Council on the reduction of the impact of certain plastic products on the environment). To co jest wiadome, to zakaz wprowadzania na rynek produktów jednorazowych z wszelkich tworzyw sztucznych ( w tym biodegradowalnych): patyczki do balonów, talerzyki, sztućce, patyczki do uszu, słomki niektóre opakowania na żywność na wynos (typu do cateringu) oraz kubki z EPS. Producenci innych produktów jak środków higienicznych dla kobiet, nawilżanych chusteczek, słodyczy, reklamówek, papierosów – będą musieli na opakowaniach umieścić pewne informacje oraz podnosić świadomość konsumentów i osiągać cele redukcji. Dodatkowo być może będą finansowo partycypować w kosztach oczyszczania terenów publicznych. Dyrektywa nie sugeruje jakie materiały mają być stosowane w opakowalnictwie. Jedynie przy butelkach PET postawiony został cel polegający na konieczności dodawania do butelek 30% materiału pochodzącego z recyklingu, aby wspierać gospodarkę cyrkularną. Opakowania na napoje faktycznie w dyrektywie „dostały” najwięcej celów do realizacji (także co do konstrukcji  opakowania i poziomów zbiórki). Natomiast te produkty, które zostały zabronione – mają swoje bardziej zrównoważone alternatywy. Celem pewnych zakazów jest zmniejszenie zaśmiecenia oraz zmiana nawyków konsumenckich. Będzie się to wiązało czasem z wyższymi kosztami, a czasem z pewnymi wyrzeczeniami. Myślę, że czasy bezmyślnej konsumpcji po prostu się już kończą. Wsparciem może być odpowiednia legislacja oraz innowacyjność producentów, którzy będą szukali alternatywnych, zrównoważonych produktów i opakowań.

 

 

N: Czy Wasza organizacja edukuje też w kwestii nadmiernego pakowania np. przesyłek e-commercowych lub samego produktu – duży produkt kosmetyczny jeszcze dodatkowo w pudelku, albo kasza w torebce foliowej i jeszcze w pudelku, bo lepiej wygląda na półce?

 

M.K.: Staramy się prowadzić działania edukacyjne we wszystkich obszarach, zarówno dla konsumentów jak i dla sklepów i producentów. Nadmierne opakowywanie produktów jest faktycznie dużym potencjałem do doskonalenia w zakresie zmniejszania wpływu środowiskowego. Ale to wymaga też zmiany postaw konsumenckich. Na razie wciąż wierzymy, że produkt wielokrotnie zapakowany jest bezpieczniejszy, droższy, lepszy wizerunkowo. Na rynku są już minimalistyczne rozwiązania dla opakowalnictwa, ale konsument idzie drogą nawyku… Sami zatem te nawyki powinniśmy po pierwsze sobie uświadomić, a po drugie zastępować je bardziej zrównoważonymi.

 

 

Rabat -20% na pierwsze zakupy!