Dołącz do grona naszych Stałych Klientów, wyróżnianych specjalnymi rabatami, promocjami i prezentami.

Dołącz do grona naszych Stałych Klientów, wyróżnianych specjalnymi rabatami, promocjami i prezentami.

Cały regulamin sklepu internetowego www.Naturativ.pl znajdziesz tu
0
Jak wygląda SLOW LIFE w Polsce?
19.09.2018

Jak wygląda SLOW LIFE w Polsce?

Rozejrzyj się wokół. Zajrzyj do swojej kuchni, łazienki, szafy. Spójrz na swoje biurko, przy którym pracujesz, stół, przy którym spędzasz czas ze swoimi bliskimi. Sprawdź swój kalendarz. A teraz pomyśl o swoich przyjaciołach, rodzinie, znajomych z pracy. Czy Ty też obserwujesz, że coraz więcej z nas – żyjących w superszybkich czasach, przeładowanych informacjami i rzeczami - stara się żyć lepiej, żeby naturalnie żyć dłużej?

 

Życie w rytmie slow

 

Jakość naszego życia zależy od jakości naszych wyborów. Fast food czy potrawa z sezonowych warzyw? Jogging czy nadgodziny przed komputerem? Czytanie składów produktów żywnościowych, ubrań i kosmetyków czy zaufanie znanej marce? Coraz więcej z nas stara się żyć świadomie i uważnie. Żyć w rytmie slow. Jak wynika z pierwszego w Polsce holistycznego raport o Slow Life, który opracowaliśmy na podstawie badania na reprezentatywnej próbie Polaków – pojęcie slow life jest znane 27 % z nas. Najczęściej definiujemy je jako życie bez pośpiechu, skupianie się na przeżywaniu „tu i teraz”, życiową harmonię oraz równowagę pomiędzy pracą zawodową i obowiązkami, a życiem prywatnym i odpoczynkiem. Co warte podkreślenia, najczęściej slow life łączymy ze zdrowym odżywianiem (34 % wskazań) oraz z kontaktem z naturą (27 % wskazań). W skali od 0 do 10 Polacy oceniają stopień realizacji tego podejścia w swoim życiu na 5,76, czyli dość zachowawczo. I faktycznie, jak pokazuje szczegółowa analiza, nasze slow life jest jeszcze wybiórcze i przede wszystkim skoncentrowane wokół nas samych.

 

Slow paradoksy

 

Z jednej strony najwięcej z nas - bo 24 % - nie wyobraża sobie dnia bez chwili relaksu, z drugiej ponad połowie z nas zdarza się pracować w czasie wolnym, a aż 30 % z nas odczuwa czasem wyrzuty sumienia gdy odpoczywa. Z jednej strony wartością, którą cenimy najbardziej jest zdrowie, z drugiej zaledwie 38 % z nas bada się regularnie, czyli min. co 2 lata. Slow to dla nas kontakt z naturą, ale zaledwie dla 13 % Polaków dbanie o środowisko naturalne jest wartością. Kupując ubrania patrzymy przede wszystkim na cenę (38 % wskazań), na naturalność materiału zwraca uwagę 17 % z nas, a na miejsce produkcji ubrania zaledwie co dziesiąta osoba. 57 % Polaków oddaje rzeczy, których nie potrzebuje znajomym lub potrzebującym, ale jednocześnie wciąż co czwarty je po prostu wyrzuca… Generalnie więc daleko nam jeszcze do holistycznego wdrożenia idei slow, choć wyraźnie aspirujemy w tym kierunku. Wyniki badania pokazują, że najbardziej w duchu slow żyją osoby starsze - po 54 roku życia. W kontekście płci  - bardziej mężczyźni niż kobiety. Na pierwszy rzut oka to wydaje się zaskakujące, ale nie wtedy, kiedy weźmiemy pod uwagę fakt, że to wynika z ich prostego postrzegania idei slow life, które dla nich wiąże się ze zdrowym odżywianiem, rozwojem duchowym i chęcią życia bliżej natury, co znacznie ułatwia realizację takiego podejścia na co dzień.

 

 

Liderki slow life

 

W naszym badaniu chcieliśmy też porównać pod kątem realizacji slow life w życiu grupę kobiet kupujących regularnie kosmetyki naturalne z ogółem badanych. Okazało się, że jest to grupa znacząco bardziej zaawansowana jeśli chodzi o życie w rytmie slow. W tej grupie (204 kobiety) aż 85 % zna pojęcie slow life, czyli o 58 p.p. więcej względem ogółu badanych, i dostrzega je w większości obszarów życia, a w szczególności w pielęgnacji ciała (89%) i w zdrowym odżywianiu (87%). Żaden z zaproponowanych przez nas obszarów, nawet minimalizm, nie uzyskał mniej niż 40% wskazań w grupie liderek slow. Ta filozofia życia przemawia do nich, ponieważ wzbogaca ich życie - przede wszystkim wprowadza poczucie harmonii (79%), pozwala zaoszczędzić wiele czasu (78%) i skłania do autorefleksji (72%). Ta grupa również dba o środowisko w stopniu dwa razy bardziej zaawansowanym niż ogół badanych. Aż 86% zwraca uwagę na to, czy kupowana przez nie marka jest ekologiczna / fair trade. 88% spośród nich segreguje śmieci, a 78% korzysta z energooszczędnych żarówek. Bliska jest im też idea recyklingu - 78% stara się nie marnować żywności, a 84% oddaje niepotrzebne rzeczy, np. ubrania lub książki bliskim bądź potrzebującym.

 

Nastolatki bardziej slow niż rodzice

 

Warto podkreślić, że najmłodsza grupa badanych – osoby w przedziale wiekowym 15 – 18 lat -  wskazała najwięcej obszarów, w których zauważa slow life. Skojarzenia najmłodszych konsumentów skupiły się wokół chęci bycia bliżej natury (43%), rozwoju duchowego (43%), aktywności fizycznej (48%), ekologii (48%) i małej liczby posiadanych produktów (43%). Ta grupa też najliczniej – aż 43% wskazań– zadeklarowała, że slow life powinien być realizowany przez wszystkich (vs. 19% ogółu badanych). Co więcej, to najmłodsze pokolenie  uważa, że  rzeczy, których posiada jest za dużo, jednocześnie podoba im się idea minimalizmu. Jeśli chodzi o wartości - to najmłodsi postawili na relacje i więzi, a także work-life-balance, co może być ważną wskazówką dla ich przyszłych pracodawców. `Podobnie w przypadku istotnych aspektów pracy  - sens pracy to najważniejszy aspekt dla tej grupy wiekowej. Deklaracje najmłodszej grupy badanych pozwalają przypuszczać, że może to być pierwsze pokolenie, które  holistycznie wdroży styl slow.

 

Artykuł został opublikowany na łamach Newsweek Extra 2/2018.

Rabat -20% na pierwsze zakupy!